Vitmarket - ponad 10 lat doświadczenia

Produkty dla Twojego zdrowia

ponad 10 lat doświadczenia

Zadzwoń:785 254 947 / 667 460 011



Witamina B12

Działanie witaminy B12

Kobalamina, czyli witamina B12 uczestniczy w tworzeniu czerwonych komórek krwi, tworzeniu materiału genetycznego witamina b12(synteza DNA i RNA), uczestniczy w przemianach metabolicznych tłuszczów i węglowodanów, prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, uczestniczy w przemianach puryn i pirymidyn.

Źródła witaminy B12

  • wątroba,
  • mięso wołowe, wieprzowe i drobiowe,
  • ostrygi,
  • szczupak,
  • łosoś,
  • śledź,
  • makrela,
  • pstrąg,
  • żółtko jaj,
  • ser żółty,
  • mleko,
  • kiełki lucerny,
  • wzbogacane płatki śniadaniowe.

Zapotrzebowanie na witaminę B12

Witaminę B12 wyraża się w tabelach żywieniowych w mikrogramach. Dla tej witaminy z powodu braku danych nie została oznaczona bezpieczna maksymalna dawka nie powodująca ryzyka efektów ubocznych.

 

 

Grupy ludnościWitamina B12
 Zalecane normy dietetyczne [µg] / dzień
Dzieci 1-3 lat0,9
Dzieci 4-8 lat1,2
Chłopcy 9-13 lat1,8
Młodzież męska 14 - 18 lat2,4
Mężczyźni 19- 30 lat2,4
Mężczyźni 31-50 lat2,4
Mężczyźni 50- 70 lat2,4
Mężczyźni powyżej - 70 lat2,4
Dziewczęta 9-13 lat1,8
Młodzież żeńska 14 - 18 lat2,4
Kobiety 19-30 lat2,4
Kobiety 30-50 lat2,4
Kobiety 50-70 lat2,4
Kobiety powyżej 70 lat2,4
Kobiety ciężarne do 18 lat2,6
Kobiety ciężarne do 19-30 lat2,6
Kobiety ciężarne do 30-50 lat2,6
Kobiety karmiące do 18 lat2,8
Kobiety karmiące do 19-30 lat2,8
Kobiety karmiące do 30-50 lat2,8

według Dietary Reference Intakes ustalone przez National Academy of Science, Food and Nutrition Board, USA

Ciekawostki o Witaminie B12

  • wegetarianie wykluczający z diet jajka i przetwory mleczne są narażeni na niedobory witamin b12, w perspektywie kilku lat po przejściu na wegetarianizm
  • w związku z tym, że witamina b12, działa łącznie z folacyną, zwiększenie przyjmowania folacyny częściowo niweluje jej niedobory
  • prawidłowo działająca tarczyca ułatwia wchłanianie witaminy B12,
  • witamina B12 aktywizuje substancje żelaza w organizmie oraz umożliwia wchłanianie witaminy A, gdyż pobudza karoteny do udziału w przemianie materii, aby potem mogły się przekształcić w aktywną formę tej witaminy
  • niedobory żelaza zmniejszają absorpcje witaminy B12
  • mikroflora przewodu pokarmowego człowieka ma zdolność syntezy witaminy B12


Sortuj według:

1 produkt w tej kategorii:


Bestsellery

Kategorie

Obsługiwane płatności
ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.