Vitmarket - ponad 10 lat doświadczeniaponad 10 lat doświadczenia

Zawęż produkty








od do

Medytacja

27-09-2013

Medytacja jest techniką relaksacji, wywodzącą się z tradycji wschodniej, która jednak zdobyła sobie zasłużoną popularność. Jej rozmaite techniki praktykowane były w klasztorach na terenie Chin i Indii już wiele tysięcy lat temu. Współcześnie często wykorzystuje się laickie odmiany medytacji, mając na uwadze jej właściwości lecznicze.

Uspokajające ćwiczenia umysłowe, jakie zapewnia, przynoszą ulgę w przypadku stresów, napięć, uczucia niepokoju i strachu czy też chronicznych bólów. Praktykujący medytacje przyznają, że jest ona skutecznym środkiem zaradczym w przypadku bólów głowy oraz problemów związanych z układem oddechowym, takich jak rozedma czy astma.

medytacja

Poprzez relaksację ciała i wyciszenie umysłu, medytacja pomaga i przynosi ulgę w przypadku napięć, łagodzi stany stresowe i w ten sposób eliminuje ich niepożądane skutki. Chociaż wywodzi się z tradycji wschodnich praktyk religijnych, jej uzdrawiające właściwości są niezależne o wymiaru duchowego. Praktyka medytacyjna nie narzuca określonej wiary ani systemu wartości. Praktykujący może ją stosować niezależnie od przekonań i światopoglądu.

Podczas medytacji wprowadzamy się w pewien rodzaj transu, starając się zawiesić lub wstrzymać strumień świadomości, który zwykle zajmuje umysł. Jego podstawowym celem jest wywołanie wyciszenia oraz uczucia fizycznego relaksu. Istnieje wiele metod wprowadzających w ten stan, każda z nich posługuje się charakterystyczną dla siebie techniką. Wszystkie jednak, niezależnie od metody, stawiają kilka podstawowych wymagań. Medytować można jedynie w ciszy, w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym, które powinno zapewnić nam możliwość skupienia.
medytacja pozycjaW pomieszczeniu, gdzie medytujemy, nikt nie powinien przebywać, wchodzić ani wychodzić, ani tym bardziej mówić, czy w inny sposób przeszkadzać. Istotna jest również wygodna pozycja podczas medytacji. Może to być pozycja siedząca, w tym przypadku siedzimy na krześle z prostym oparciem, albo klasyczna pozycja zwana kwitem lotosu (siedzimy na ziemi ze skrzyżowanymi nogami). Potrzebny jest punkt skupienia dla umysłu. W obu przypadkach ważne jest, by kręgosłup cały czas znajdował się w pozycji pionowej.

Medytacji można nauczyć się uczęszczając na specjalne kursy. Ponieważ nie ma głównych ośrodków szkoleń dla terapeutów, które wydawałyby uznane ogólnie dyplomy i certyfikaty, przed wyborem nauczyciela najlepiej zasięgnąć rady od zaufanej osoby, która medytuje. Można również uczyć się we własnym zakresie, korzystając z przeznaczonej do tego literatury i filmów wideo, stosując się do podstawowych reguł i zaleceń. Podczas ćwiczeń niezwykle ważne jest powolne i rytmiczne oddychanie. Kiedy już siedzimy wygodnie i prosto, i oddychamy rytmicznie, należy się na czymś skupić, może to być własny oddech, obraz albo symbol religijny, kwiat czy płomień świecy; może to być fraza lub słowo powtarzana rytmicznie (tzw. Mantra).

Techniki medytacji dzielą się na trzy podstawowe kategorie:

  • Medytacja transcendentalna
    Jest to forma najbardziej znana i najbardziej rozpowszechniona. Praktykujący medytację transcendentalną siedzą pionowo na prostym krześle z zamkniętymi oczami, medytując po 15 do 20 minut dwa razy dziennie. Niereligijna odmiana medytacji została opracowana przez dr. Herberta Bensona. Eliminując podtekst religijny, sprowadził on medytację transcendentalną do pewnego zespołu ćwiczeń zapewniających identyczny stan relaksu i uspokojenia.
  • Medytacja „pełni umysłu”
    Ta forma medytacji wywodzi się z tradycji buddyjskiej zwanej vipassana. Najczęściej wykorzystywana technika w tego rodzaju medytacji polega na przemieszczaniu skupienia po wszystkich częściach naszego ciała, od głowy do stóp, ze szczególnym zaznaczeniem i zwróceniem uwagi na te obszary, które sprawiają ból lub w których zlokalizowana jest jakaś dolegliwość (np. płuca w przypadku astmy). Ta forma medytacji wykonywana jest przeważnie w pozycji leżącej.
  • Medytacja oddechowa
    Ta technika opiera się na skoncentrowaniu uwagi na procesie oddychania. Pod innymi względami jest podobna do medytacji transcendentalnej oraz innych form medytacji.

Niezależnie od wybranej techniki medytacji powinna trwać około 15-20 minut i być powtarzana dwa razy dziennie, rano i wieczorem. Zalecane jest medytowanie w tych samych porach (przed, a nie po jedzeniu) i przestrzeganie regularności.

Efekty medytacji można zmierzyć, analizując charakterystykę elektrycznych impulsów przepływających przez mózg. Badania wykorzystujące elektroencefalogram (EEG) wskazują, że medytacja wzmacnia intensywność fal alfa związanych z cichymi, receptywnymi stanami umysłu. Podczas medytacji poziom tych fal jest wyższy niż podczas snu. Poprawia się również synchronizacja fal mózgowych dwóch półkul. Podczas ćwiczeń obniża się poziom hormonów stresu i poprawia krążenie. Spada poziom kwasu mlekowego, potencjalnego produktu ubocznego stanów napięcia i niepokoju. Kiedy medytacja praktykowana jest przez dłuższy okres wywołuje zmniejszenie zużycia tlenu przez organizm, obniża szybkość akcji serca i zmniejsza ciśnienie krwi.

Zwolennicy medytacji podkreślają również, że poprawia ona pamięć oraz inne zdolności umysłowe, chroni przed chorobami i zmniejsza podatność na używanie alkoholu i narkotyków. Niektóre badania dowodzą, iż doświadczeni praktykujący (ci medytujący od kilku albo więcej lat) rzadziej chodzą do lekarza, niż ludzie którzy nie medytują. Inne badania pokazują, iż medytacja pomaga w przypadku rozmaitych chronicznych dolegliwości, redukuje niepokój, lęk związany z otwartymi przestrzeniami; przynosi ulgę w przypadku łagodnych depresji, bezsenności, bólów głowy, dolegliwości menstruacyjnych. Ćwiczenia polegające na głębokim oddychaniu uczone w szkołach rodzenia, to właśnie jedna z form medytacji, która pomaga kobietom znieść ból podczas porodu. Badania nad medytacją „pełni umysłu” dowodzą, iż zmniejsza ona skłonność do nawrotów różnego rodzaju zaburzeń emocjonalnych. Przyczynia się również do poprawy ogólnego stanu zdrowia, co jest szczególnie istotne w przypadku ludzi starszych.

Bestsellery

Kategorie

Obsługiwane płatności
ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Royalty Line noże