Vitmarket - ponad 10 lat doświadczenia

Produkty dla Twojego zdrowia

ponad 10 lat doświadczenia

Zadzwoń:785 254 947 / (46) 814 6000

Ajurweda

06-06-2013

Medycyna ajuwerdyjska nie jest terapią w ścisłym znaczeniu tego słowa. Jest ona raczej systemem zapobiegania chorobom poprzez zapewnienie balansu trzech "nieredukowalnych zasad" funkcjonowania ludzkiego ciała (tzw: doshas). System ten współtworzy wiele elementów :

  • zalecenia dietetyczne
  • ćwiczenia fizyczne
  • masaż
  • ziołolecznictwo
  • metody poprawy życia psychicznego i emocjonalnego
  • medytacja
    ,które razem wzięte pokazują pewien wzorcowy tryb życia.

Skąd wywodzi się Ajurweda ?

Wywodzi się z tradycyjnej wiedzy wschodniej, tzw. Wedy , odkrytej przez mędrców ponad 3000 lat temu. Samo słowo „ajurweda” znaczy tyle co „nauka życia”. Składają się na nią zarówno koncepcje filozoficzne, dające wskazówki o tym, jak żyć szczęśliwie, zachowując zdrowie emocjonalne i fizyczne, jak i spostrzeżenia empiryczne, dotyczące budowy ludzkiego ciała. W jednej ze starożytnych ksiąg ajurwedy, zwanej Charaka samphita , można na przykład znaleźć informacje, iż organizm człowieka składa się z komórek (mikroskop został wynaleziony ponad 2000 lat później).

Ajurweda wykorzystuje oczyszczającą organizm moc ziół

U podstaw systemu medycyny ajurwedyjskiej leży przekonanie, iż człowiek podobnie jak wszystko inne we wszechświecie, składa się z energii, tzw. Prany. ajurweda masażEnergia jest wszechobecna i może przyczyniać się zarówno do pozytywnych , jak i negatywnych zmian w organizmie człowieka. Podstawą prawidłowego funkcjonowania organizmu jest równowaga trzech energii witalnych, określanych terminem doshas. Nie istnieje jedna uniwersalna zasada leczenia , która byłaby skuteczna wobec wszystkich ludzi. Każdy człowiek charakteryzuje się indywidualną konstytucją energetyczną i odmienną od innych równowagą sił witalnych. Każdy pacjent musi być leczony indywidualnie, a terapia powinna być zharmonizowana z jego stanem energetycznym.

W sanskrycie te trzy słowa doshes nazywają się:

• watha,
• pitha
• kapha.

Każda dosha zakorzeniona jest w odpowiednich organach ludzkiego ciała i związana z dwoma ajurwedysjkimi żywiołami (vatha – panuje nad powietrzem i eterem, kapha rządzi wodą i ziemią a pitha kontroluje ogień i wodę)

  • Vatha – jest zasadą ruchu i związana jest z systemem nerwowym oraz ruchami ciała.
  • Pitha – to zasada ognia. Kontroluje metabolizm, trawienie oraz wydzielanie enzymów , kwasów i żółci.
  • Kapha – jest zasadą wody i odpowiada za nawilżenie skóry, płynne wydzieliny ciała, tłuszcze i naczynia chłonne.

Różnorakie kombinacje doshas, współwystępując ze sobą w różnych proporcjach, określają dziesięć typów energetycznej konstytucji człowieka. Typy te odróżniają ludzi pod względem fizycznym, jak i emocjonalnym. Indywidualna konfiguracja doshas decyduje o typie psychosomatycznym pacjenta oraz wpływa na ogólny charakter człowieka, temperament i budowę ciała. Wpływa również na jego codzienne zachowanie. Ludzie zdominowani przez zasadę Vatha są przewaznei nieprzewidywalni i dynamiczni. Ludzie o konstytucji pitha są inteligentni i wykazują się dobrą pamięcią. Typy kapha to ludzie spokojni i troskliwi. Każdy typ konstytucji energetycznej związany jest również z podatnością na zapadanie na określone choroby ( np. osoby o konstytucji pitha są bardziej podatni na wrzody i wysypki)
Konstytucja energetyczna każdej osoby determinowana jest już w momencie poczęcia. Decydują o niej doshas rodziców. Wszyscy ludzie rodzą się w stanie prakruthi, czyli optymalnej równowagi wszystkich doshas. Prowadząc jednak nieodpowiedni tryb życia, zakłócają tę wrodzoną równowagę, narażając się tym samym na różne choroby. Każdy człowiek powinien zrozumieć własną równowagę trzech zasad i prowadzić odpowiedni do niej tryb życia. Zadaniem praktyka ajurwedy jest określenie unikatowej kombinacji dosha pacjenta. Znając typ równowagi energetycznej , terapeuta zaleca odpowiedni dla niego sposób żywienia, ćwiczenia, zmiany w sposobie życia oraz stosuje odpowiednią terapię, która ma tą równowagę przywrócić. Równowagę trzech zasad witalnych warunkuje wiele czynników, przede wszystkim jednak:

  • sposób odżywiania,
  • ruch,
  • dobre trawienie
  • poprawne wydalanie produktów przemiany materii

Ajuwerdyjskie zalecenia dietetyczne opierają się w większym stopniu na smaku odpowiednich potraw, niż na ich składzie chemicznym zdefiniowanym przez zachodnią naukę. W ten sposób na przykład zwiększając spożycie potraw słodkich, kwaśnych albo słonych przyczyniamy się do podniesienia poziomu zasady vatha. Duże znaczenie w utrzymaniu optymalnego balansu trzech doshas ma również zdrowie fizyczne i duchowe, a odpowiednią terapia powinna brać pod uwagę wszystkie te elementy.

Terapia ajurwedyjska

ajurwedaPierwsza wizyta u specjalisty rozpoczyna się zwykle od rozmowy, podczas której zbiera on informacje na temat stanu zdrowia pacjentów oraz jego rodziców. Terapeuta pyta również o rozmaite przeżycia z dzieciństwa w celu ustalenia stanu prakruthi oraz dominującej u pacjenta energii dosha. Aby ustalić typ konstytucji energetycznej, terapeuta analizuje kolor skóry pacjenta, wielkość i kształt ciała, sposób mówienia i zachowania oraz ogólne nastawienie do świata. Brak równowagi w doshas uwidacznia się na twarzy pacjenta, oczach, języku, wargach i paznokciach ( np. biały nalot na języku cechuje osoby z brakiem równowagi kapha a żółty pitha).
Po określeniu konstytucji pacjenta praktyk stosuje odpowiedni sposób leczenia.

Terapia ajurwedyjska dzieli się na dwa etapy:

  • shodanę
  • samanę

Według zasad ajurwedy, zanim rozpocznie się właściwe leczenie, trzeba najpierw oczyścić organizm z nagromadzonych toksyn. Oczyszczanie może być prowadzone za pomocą różnych technik, wykorzystujących kąpiele parowe, lewatywy, ziołowe środki przeczyszczające albo pobudzane wymioty. Niektóre techniki odtruwające nie są stosowane przez samych terapeutów gdyż opierają się na dwudniowych zabiegach, które prowadzone są w szpitalu. Oczyszczony organizm można poddać działaniu odpowiednich leków ziołowych i mineralnych. Specjalista udziela również wskazówek dotyczących właściwego stylu życia, odpowiednich ćwiczeń oraz diety, dobranych do indywidualnego charakteru pacjenta.
Ajurweda jest systemem holistycznym, zatem można ją stosować w leczeniu zarówno chorób o podłożu psychicznym czy emocjonalnym jak i dolegliwości fizycznych. Medycyna ajurwedyjska jest szczególnie efektywna podczas leczenia nieprawidłowości działania układu trawiennego, np.: zespołu jelita wrażliwego, niestrawności, zaparcia, egzemy czy zastoju wody w organizmie. W rękach specjalisty jest całkowicie bezpieczna dla wszystkich, a doświadczony praktyk dostosuje terapię do potrzeb i dyspozycji pacjenta. Niektóre techniki ajurwedyczne nie są wskazane dla kobiet w ciązy lub pacjentów osłabionych. Przeciwwskazaniem dla terapii są również nowotwory oraz niektóre przepukliny.

Pięć żywiołów (elementów)

Eter (niebo) – przejawia się w pustych przestrzeniach ciała: usta, nozdrza, klatka piersiowa, układ oddechowy, brzuch i komórki. Odnosi się do zmysłu słuchu
Powietrze – jest żywiołem związanym z ruchem, zatem obecne jest w ruchach miesni, serca, płuc, żołądka, jelit oraz komórek nerwowych. Odpowiada również za zmysł dotyku
Ogień – odpowiedzialny jest za poprawne działanie enzymów trawiennych, kontroluje metabolizm oraz manifestuje się jako inteligencja. Związany jest ze zmysłem wzroku.
Woda – jest obecna we krwi, ślinie, sokach trawiennych, śluzie i płynach wewnątrzkomórkowych. Odpowiada zmysłowi smaku.
Ziemia – żywioł ziemi związany jest ze stałymi elementami ludzkiego organizmu: kości, paznokcie, żeby, mięśnie, chrząstki, ścięgna, skóra i włosy. Związany z węchem

.ajurweda
 

Bestsellery

Kategorie

Zawęż produkty








od do

Obsługiwane płatności
ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Royalty Line noże